The Chant of Savant

Thursday 7 November 2019

OTHER RECOMMENDATIONS BY THE LAW REFORM COMMISSION THAT REMAIN IGNORED BY THE GOVERNMENT


Image result for photos of msekwa
Because  of  unavoidable  limitations  usually  associated  with  editorial  space,  my  article  of  last  Thursday  in  this  column,  had  to  be  limited  to  the  joyful  appreciation  of the  Court  of  Appeal’s  ruling,  which  nullified  those  sections  of  the  Law  of  Marriage  Act,  1971;  that  the  Law  Reform  Commission  of  Tanzania  had,  as far  back  as  1994,  recommended  that  they  should  be  deleted   from  the  said  Act;  but,  unfortunately,   the  Government  had  refused  to  act  on  that  recommendation,   which   had  therefore   remained  in  the  Government’s  ‘dustbin’  for  some  twenty-four  long  years.                    Those  who  read   last  week’s  article,  will  remember   that   the  Court  of  Appeal’s  ruling  was  such    welcome   news  to  me ,  that  it  led  me,  almost  as  a  reflex  action,  to  sing  ‘ ALLELUIA’. This  is  because  I  had been  a  member  of  that  Commission  for  all  those  twenty  odd  years,  and  had  been  closely  involved  in  the  making  of  those  recommendations.                        Thus,  today’s   article  is  designed  to  complete  last  week’s    presentation.  For,  it  would  be  totally   unfair  to  the  Government  on  my  part,  if  I  do  not  also  acknowledge  that  the  Government  has,  in  other  cases,  taken  appropriate   action  on  some  of  the  Commission’s  recommendations.   For  example,  the  Nyalali  Commission,  (which  recommended  the  re-introduction  of  multi-party  politics in  our  country)  had  also  identified  a  total  number  of forty  laws  which  it  described  as  “oppressive  laws”,  and  recommended  that  they  be repealed,  or  amended,  as may be  appropriate. Only  twenty-eight  of  those  laws were  the  responsibility  of  the  Union  Government,  the  remaining  twelve  were  Zanzibar  laws,  whose  amendment,  or  repeal,  was  the  responsibility  of  the  Zanzibar  Government.  The Attorney-General  referred   the  twenty  eight  Union  laws  to   the  Law  Reform  Commission,  for  detailed  examination,  and  subsequent  recommendation,   regarding   what  action  should  be  taken  on  each  of  those  laws,  in  order  to  remove  their  oppressive  nature.                                                       The  Commission  dutifully  did  what  was  required  of it,  and  presented  its  findings  to the  Minister. As  a  result  of  the  Commission’s  recommendations,   the  Government  presented  to  Parliament,  a  Bill  titled  The  written  Laws (Miscellaneous  Amendments) Bill,   which  repealed   “The  Collective  Punishment  Ordinance”;   and  made   extensive  amendments  to  some  other  laws,  including  “The Expulsion  of  Undesirable  Persons  Ordinance”  and  “The  National  Security  Act”.                                      That,  indeed,  must  be  appreciated.
 But  disappointments   remain  with  regard  to  many  other  recommendations,  for  failure  on  the  part  of  the  Government  to  take  appropriate  action.                                                                                   For  example,  there  is  our  “Report  on  the  Introduction  of  dual  Citizenship  in  Tanzania”; which  was  submitted  in  2006.  In  that  Report,  we  had  recommended  the  introduction  of  ‘dual  citizenship’   for  that  category  of  “Tanzanians  by  birth”,  who  live  and  work   in  other  countries,  and  have  opted  to become  citizens  of their  current    countries  of  residence;     but  do  not  want  to  lose  the  citizenship  of  their  home  country,  Tanzania.  No  action  has ever   been  taken  on  this  recommendation,  most   probably,  for  some  cogent  political  or  security  reason.                                                                                                                                             However   subsequently,   I  noted  with  appreciation,  that  this  matter  had been  taken  up  by  the  framers  of  the  proposed  new  Constitution  of  the  United  Republic of  Tanzania,  in  2014. Although  the  proposed  new  Constitution  does  NOT  grant  ‘ dual  citizenship’;  but  it  has  created  some  “special  status”  for  such  Tanzanians,  which  keeps  them    legally  attached  to  their  home  country.
But  there  is  also  the  absolutely  innocuous  recommendation,  which  is   contained  in our  “Report  on  the  Introduction  of  currency  points  in  Tanzania”, that  we  submitted  to  the  Government  in   2006.  It  is,  presumably,   common  knowledge  that  a rather  large  number  of  our  laws  do  impose  fines  as  punishment  for  convicted  offenders,  and  that  these  fines  are  always  expressed  in  terms  of  fixed  amounts  of  Tanzania  shillings.                   Now  then,  when  the  value  of the  shilling  depreciates, (as  it  inevitably  does  from  time  to  time),  the  value  of  the  relevant  fine  similarly  deteriorates,  rendering  it  almost  meaningless  for  the  purposes  of  deterring  offenders,  or  even  as  an  effective  punishment.                                                                             Thus,  being  mindful  of  this   obvious  problem,   the  Law  Reform  Commission  recommended  the  introduction  of  what  are  known  as  “currency  points”,   in  the  country’s  legal  regime,   with the  aim  of  solving  this  peculiar  problem  of  the  constant  decline  of  the value  of  the  shilling.                           
Our  recommendation  was  that  this  be  done  through  the enactment  of  new  legislation,  which  would  empower  the     Courts  to  impose  the  relevant  fines   in  terms  of  “currency  points”,  instead  of  shillings.  The  number  of  such  currency  points  to  be  imposed  as   fine,  would  differ  from  time  to  time,  depending  on  the  value  of  the  shilling  at  the  material  time.   And   in order  for  this  system  to  operate  smoothly,  the  proposed  new  law  would   empower  the  Minister  for  the  time  being  responsible  for  Justice,  after  due  consultation  with  the  Minister  for  Finance,  and  by  Order  published  in  the  official Gazette,  to  set  the  value  of  such  “currency  points”  for  a  specified  period,  say  one  or  two  years,  as  may  appear  to  them  to  be  the  likely  time  period  for  the  inevitable   depreciation  of  the  shilling to  have  occurred.                                                                                             This  procedure   of  altering  the  value  of  the  “currency  points” simply  through  the  publication  of  a Government  Notice (GN)  in the  official  Gazette,   has  the  advantage  of  avoiding  that   cumbersome  process  of  having  to  go  to  all  the  way   to  Parliament,  just  in  order   to  amend  the  outdated   provision  in  the  relevant  statute.  Our  Commission  even  submitted,  as  part  of  that  Report,  a  draft  Bill  to  that  effect,  in  order  to  lessen  the  burden  of  the  Parliamentary  draftsman.                        But,  alas,  all  these  efforts   came  to  naught;  as  no  action  whatsoever,   has  been  taken  in  respect  thereof.
Thus,   in  my  speech  on  that  occasion,  I  referred  to  a  statement  which  is  reported  to  have  been  made,  in  rather  similar  circumstances,  by  the  then  Chief   Justice  of  Hong  Kong,  in  his  capacity  as  a  member  of  the  Law  Reform  Commission  of  Hong  Kong,  who  said  the  following,   on  21st  September,  1983;   in  a  speech  delivered  at  a meeting  of representatives   of  the  Commonwealth  Law  Reform  Agencies  who  were  meeting  in  Hong Kong:-   “No  Law  Reform  Agency   should  ever  rely  on  the  support  of  the  Government,  which  is  unlikely  to  have  established  such  Agency  because  it  believes  in  its  work.   Many  politicians   regard  the  law  as  an  obstructive  irrelevance  when  they  are  in  office.   And  the  Law  reformers  who  have  taken  their  lives  (the  most  recent  UNESCO   figure  is  16%);  have  done  so  simply   because  they  have  lost  faith,  and  no  longer  believe,  that  their  work  will ever  survive  the  interminable  journey  from  their  published  Reports,  to  legislative  enactments  in  response  to  them”.                                                                                                     I   therefore  made  an  inference   that  most  of  our  Reports  must  have,  similarly,  been   unable  to  survive  that  horrible   “interminable  journey” .   But   I  quickly  cautioned  my  colleagues  of  the  Law  Reform  Commission  of  Tanzania,  that  none  should  ever  contemplate  taking his  life,  merely  because  of  the  frustration  arising  out  of  this  interminable  journey!                                     
That  now  satisfactorily  completes  my  presentation  on  the  Law  Reform  of  Tanzania’s  recommendations;  and   thus  enables  me  to  move  on  to  a  different  topic.
Commemorating  the  20th  anniversary  of  Mwalimu  Nyerere’s  death.
Thursday  of  last  week,   was  the  last  day  of  October, 2019;  this  is  the  month  during  which,  since  Mwalimu  Nyerere’s  death  in  1999;  our  nation  has   been   commemorating   his  death.       But  this  year,  being  the  20th  anniversary   of  that  sad  event;   I  decided  to  commemorate  it  in a very  special  way,  by  celebrating  Holly  Mass  at  my  residence  in  Ukerewe.  This  Holy  Mass  was  specifically  intended  to  be  the  closing  ceremony   for  this  year’s   pilgrimage to  Butiama.       I  must  explain  what  this  “pilgrimage  to  Butiama’  actually  means.
 In  my  own  personal  way  of  honouring   the  departed    Mwalimu  Julius  Nyerere,    who  was   my  class  teacher  at  Pugu  Secondary  School,  and  subsequently  my  respected  mentor;   I  have  been,  continuously  for  the  last  ten  years,  organizing  ‘ special  ‘pilgrimage  trips’  to  Butiama,  for  select  groups  of  catholic  faithful   of   my  home   District  of  Ukerewe    who  wish  to  go  to   offer  their  prayers  for  the  late  Mwalimu  Nyerere,  right   beside  his  grave  in  Butiama.                       This  year’s  group  consisted  of  110  pilgrims,  from  two  different  Catholic  Parishes  of  ITIRA  and  KAGUNGULI  in  Ukerewe   District,  who  were  accompanied  by  their  respective  Parish  priests.  They    were  ferried,  as  in  all  previous  years,    from   Ukerewe  to  Butiama  and  back,   by  hired  luxury  Buses.    In  all other  years,  the  pilgrimage  event  has  always  ended  there;  but  not  this  year,  which  was   the  20th  anniversary  of  Mwalimu  Nyerere’s  death;   which  I  gave  special  treatment  by arranging  an  extra  event,   namely   the  closing  ceremony  for  that   pilgrimage,  which  was   in  the  form  of  the  Holy  Mass  that  was  celebrated  at  my  family  residence;  and  attended  by  all the  pilgrims,  plus  a  large  gathering  of  our  neighbouring    faithful.
Placing  emphasis  on  Mwalimu  Nyerere’s  canonization.   The  priest  who  delivered  the  sermon ,  quite  rightly  chose  to  dwell  on  Mwalimu  Nyerere’s  on-going   canonization  process,  by  calling  upon  the  assembled  congregation  “to  become  active  participants  in  that  process,  in order  to  ensure  its  eventual  success”.                                                     He  also  reminded  the  congregation,   of  the  fact  that  the  following  day,  the  1st day  of November;  is  the  day  that  is  commemorated  annually  by   the  Christian  faithful  throughout  the  world,  a “All  Saints  Day”.   He  thus  urged  everyone  present,  to  make  use  of  that  special  day,  in  addition  to  their  other  personal  intentions,  to  also  pray  for  the  early  success  of  Mwalimu  Nyerere’s  canonization  process,  that  will  enable  him  to  join  that    holy  army  of  God’s  saints,  who  are  being  remembered   annually  on  that   “All  Saints  Day”.                            For  the  benefit  of  our  readers   who  may  be  unaware  of  this  exclusively  Christian  tradition,    I  should  explain  that  the  “canonization  process”  is  that   process  which  is  normally  undertaken  by  the  Catholic  Church  worldwide,  for  any  of  its  departed  faithful  to  be  officially  recognized  as  a  saint;   that  is  to  say,  a  dead  person  whom  the  Christian  Church  recognizes  as  being  holy,  because  of  the  way  he  lived  and  died.  This  process  is,  of  necessity,  a  very   long  one,  which  normally   has,  in  the  majority  of  cases,  taken  up  to  several   centuries  to  produce  the  desired  results.  But  it  has   also,  in  a  few  cases,   taken   a  much  shorter  period   of  only  a  few  years.                     
It  all  depends  on  the  fulfillment   of  certain  specified  mandatory   conditions,  in  respect  of   the  relevant  candidate  for  the  sainthood.   
So  far,  there  are  only  a  handful   Africa  saints   (Africa  south  of  the  Sahara).  These   include  the  celebrated   Martyrs  of  Uganda,  (who  were  burnt  to  death  on  the  orders  of  the  Kabaka,  or  King,  of  Buganda;  only  for  the  ‘crime’  they  had  committed  of  obstinately  refusing  to  obey  his  order,   requiring  them  to  renounce  their  Christianity;   and  the  Sudanese   Josephine  Bakita ,  whose  canonization  I  had  the  rare  privilege  of attending,  when  it  was  held  at  the  Vatican,  the  headquarters  of  the  Catholic  Church,  in   Rome.                                                                                                            Hence,  I  also  took  the  opportunity  provided  by   the  Holy  Mass  referred  to  above,  to  add  my  own  plea  to  the  assembled  congregation,   urging  them  to  become  active  supporters  of,  and  participants  in,  the  canonization  process  of  the  late  Mwalimu  Nyerere,  the  father  of  our  nation.     May   the  Lord  God,  grant  our  prayer,   Amen.
piomsekwa@gmail.com   /  0754767576.

No comments: